Schoenen voor squashen kopen, waar moet je op letten?

Schoenen voor squashen kopen, waar moet je op letten?

Naast de racket, zijn de schoenen het belangrijkste. Het is niet heel makkelijk om de juiste schoenen te kopen. Maar als je de juiste schoenen hebt, merk je een heel verschil op de baan. Je beweegt makkelijker en je bent sneller. Als je de verkeerde schoenen hebt, kan het zijn dat je sneller een bessure kunt krijgen aan je voeten of enkels. In dit artikel wordt verteld waar je op moet letten als je een squashschoen gaat kopen, welke merken het populairst zijn en waar je die kunt kopen.
Squashen
Squashen is een sport die intensief, snel en blessuregevoelig is. In de meeste gevallen speel je de sport met tee mensen. Je hebt beide een eigen racket om er mee te kunnen slaan. De ene serveert de bal via de muur in het vak van de ander. Nu gaat de rally beginnen, waar de spelers om de beurt via de muur gaan slaan. Als de bal meer dan één keer op de grond stuitert heeft de ander een punt. Er kunnen blessures ontstaan doordat je veel moet bewegen op de baan. Het is goed om goede schoenen te hebben, zodat je minder snel een blessure aan je voeten of enkels krijgt.
Waar moet je op letten bij het kopen van schoenen?
Het is niet nodig om speciale en dure schoenen te kopen voor mensen die niet vaak gaan squashen. Normale sportschoenen zijn al geschikt. Als je vaker wilt gaan squashen is het handig om te investeren in wat duurdere en speciale sportschoenen. Je moet op deze punten op gaan letten:
De vorm van jouw voeten
Je moet beginnen met het kijken naar jou voeten. Je moet kijken of je voet breed of smal is. Je moet kijken of je tenen breed of smal zijn. Er zijn schoenen die aan de voorkant breder zijn of aan de voorkant juist smaller zijn. Je moet ook opletten bij de enkels. Als je dunne enkels hebt dan moet je kiezen voor een sportschoen die een minder wijde opening heeft. Hierdoor hebben je enkels niet veel lege ruimte tijdens het squashen.

De maat
Het is niet goed om een maatje groter te kopen dan je eigen maat. Dit wordt wel gezegd. Maar als je dat doet, dan worden de schoenen tijdens het sporten nog wijder. Als je dit doet heb je een grote kans dat je tijdens het squashen weg gaat slippen. Dit wil je juist niet. Je moet een sportschoen hebben die een beetje strak zit. Wel moet je opletten dat je niet meer dan de top van de duim aan ruimte tussen de grote teen en de binnenkant van je schoen zit.

Demping
Een schoen moet een goede demping hebben. Als je niet vaak gaat squashen hoeft dat niet, maar als je wel vaker gaat squashen is dat heel belangrijk. Voor oudere mensen is het ook aan te raden, omdat die meer blessuregevoelig zijn.

Zooltjes
Als je schoen te weinig demping heeft, dan kan je er voor kiezen om speciale zootjes te kopen. Het kan wel zijn dat de zooltjes minder zitten dan die de fabriek normaal meelevert. Het is goed om de zooltjes te laten aanbrengen door een gespecialiseerd iemand.

De onderkant
Je mag geen donkere zolen hebben onder je schoon. Dit komt doordat donkere zolen strepen achter laten op de baan en die kan je moeilijk weghalen. Je moet dus absoluut geen donkere zolen kopen.

Sportsokken
Als je extra bescherming aan je voeten en enkels willen is het verstandig om dikke sportsokken te dragen. Je moet geen sokken hebben die te dik zijn, omdat je de baan anders niet meer goed voelt. Je hebt ook speciale sokken waardoor je voeten droog blijven, verschuiven in je schoen voorkomen en waardoor je geen blaren gaat krijgen. Ook krijg je door sportsokken geen blessures aan je enkel en helpt het tegen vermoeide voeten.

Merken
Deze merken kun je het beste kopen op het internet of bij de sportzaken in de stad:
Nike
Adidas
Asics
Harrow
Ektelon
HEAD
Prince
Puma
Mizuno
Li-ning
Karakal
Hi-Tec

Informatie over squashen

Informatie over squashen

Het is nog steeds niet bekend hoe squashen is ontstaan. Wel wordt er gezegd dat squashen is ontstaan op de Harrow School in Engeland rond 1830. In dit land werden een paar jaar laten de eerste squashbanen gebouwd. Daarna is de sport verspreid naar landen zoals India, Pakistan en Egypte. Deze drie landen zijn de belangrijkste landen in de squashwereld. Het sport wordt meestal door twee mensen gespeeld. De spelers hebben een racket waarmee zij de bal via de muur terug moeten slaan. Je draagt een sportshit, sportschoenen, korte sportbroek en soms meerdere soorten zweetbandjes.

De basis van squash spelen

Je hebt niet veel materiaal nodig als je wilt beginnen met squashen. Je kunt een racket en een bal huren bij de baan waar je gaat squashen. Hierdoor kun je zelf gaan bepalen hoe vaak en hoelang je de sport wilt gaan doen. Als je het sport vaker wilt gaan doen, dan kun je de spullen zelf gaan kopen, omdat je de spullen niet meer hoeft te huren. Je speelt squash meestal met twee personen met een racket en met een bal. Je begint het spel met een opslag of service. Je moet dit doen naar de veld van de andr en de bal moet via de muur het veld in komen. Nu ontstaat er een rally waarbij de spelers om ste buurt via de muur terug moeten slaan. Je mag de bal maar één keer op de grond laten stuiteren. Als dat niet lukt, dan verlies je een punt. Dit is de basis van het spel. Je hebt wel meerdere regels in het spel.

Termen van squashen

Deze termen komen het meest voor tijdens de sport:

  • Hand-out : wisseling van service
  • Boast: Je moet de bal eerst via de zijmuur gaan slaan voordat je de voormuur raakt.
  • Drive: De bal zo dicht mogelijk langs de muur slaan. Dit is een tactiek die veel wordt gebruikt tijdens rally.
  • Let: De punt opnieuw gaan spelen. Dit kan komen door veiligheidsredenen zoals dat iemand in de weg loopt
  • No let: De speler vraagt om een let aan de medespeler of aan de scheidsrechter. Als die dit niet krijgt dan roep je no let.
  • In de nick: Als de bal via de voormuur in de rand van de vloer en muur terecht gaat komen. Hierdoor gaat de bal niet meer stuiteren en rolt dan weg. Als de bal in de nick komt dan is die onhoudbaar voor de ander.

Kleding tijdens het squashen

Kleding tijdens het squashen

Als je wilt gaan beginnen met squashen, omdat je bijvoorbeeld met school of werk moet gaan squashen dan heb je geschikte kleding nodig. Je hoeft niet altijd wat aan te schaffen, omdat je de kleding meestal thuis hebt liggen. Als je vaker wilt gaan squashen is het wel verstandig om kleding aan te schaffen. In dit artikel wordt er verteld wat moet je dragen, met welke schoenen je moet spelen en waarom veel squashers een zweetbandje of hoofdbandje dragen.

Squashen

Squashen doe je in de meeste gevallen altijd met iemand anders. Je kan natuurlijk ook in je eentje of met meerdere personen de sport uitoefenen. Maar een echte wedstrijd wordt gespeeld door twee of vier personen. Maar het meeste vorm is toch met twee personen. Dit is ook een vorm die wordt aangeraden als je niet zo bekend bent met het sport. Het is namelijk lastig om één persoon niet in de weg te lopen, laat staan als je met vier personen op de baan staat. Een rally begint met een service of opslag. Je speelt daarna om de beurt de bal via de voormeur terug het veld in. Het bal mag maar een keer stuiteren, als die vaker stuitert dan verlies je het punt. Als dat zo is, begin je weer met een opslag. Er zijn ook veel regels. Je moet de regels eerst doornemen voordat je gaat beginnen. Anders ontstaat er discussie op de baan.

Sportshit

Je moet een shirt dragen met een hoge kwaliteit en waar je goed kan ademen en soepele stoffen heeft. Je gaat veel transpireren tijdens squashen. Katoen is bijvoorbeeld niet zo geschikt om te spelen. Je moet shirts hebben van zachte en elastische materialen. Die zijn speciaal gemaakt om zweet op te nemen en is daarom een voorkeur. Dat is bijvoorbeeld de stof polyester.

Sportbroek

De meeste mensen maken een fout door met een lange trainingsbroek te gaan sporten. Dit is wel geschikt als je de warming-up gaat doen, maar niet als je op de baan gaat spelen. Denk erbij dat de sport intensief en inspannend is. Je krijgt het daardoor al snel warm. Het is beter om een korte sportbroek te dragen. Je moet hierbij wel kiezen voor een stof die zweet en ademt.

Sportsokken

Sportsokken zijn een aanrader tijdens de sport. Je moet geen dunnere sokken of enkelsokken dragen. Dit komt doordat je uitglijdt en daardoor loop je een blessure op. Je moet daarom voor wat dikkere sokken zorgen. Maar te dikkere sokken zijn ook niet goed. Dus je moet kiezen op gevoel. Je moet ook een paar sokken proberen welke voor jou het beste is.

Squashschoen

Je mag op de squashbaan nooit schoenen dragen die een verkeerde kleur zool hebben of als je daar mee buiten hebt gelopen. Je mag geen donkere zolen dragen. Als je maar een paar keer gaat squashen kan je normale sportschoenen dragen. Als je vaker wilt gaan squashen is het handiger om speciale schoenen te dragen. Dit komt doordat die de juiste ondersteuning biedt en juiste demping heeft. Je hebt dan minder vaak blessures.

Bandjes tegen zweten

Als je in de squashverening bent, zie je veek mensen met een hoofdband of een zweetband. Sommige mensen vinden dit er raar uit zien. Maar dit bandje is echt heel handig als je intensief gaat squashen. Dit komt doordat je veel gaat zweten als je de sport goed en serieus doet. Je kunt tussen de rally’s door je voorhoofd hierdoor zweetvrij maken, ook je handen. Hierdoor laat je het racket niet snel uit je hand vallen en door zweet in je ogen zie je anders het zich niet meer goed.

Hoeveel kleding moet je dragen?

Als je maar een paar keer gaat squahen dan hoef je geen kleding te kopen. Je moet er wel voor zorgen dat je sportschoenen hebt, een sportshit en een sportbroek. Als je het vaker wilt gaan doen is het handig om een voorraad van de bovengenoemde spullen te hebben. Je moet je kleding vaak in de was doen omdat je veel gaat zweten. Als je kleding in de was zit is het zonde om een lange broek bijvoorbeeld te moeten aantrekken.

Beginnen met squashen

Beginnen met squashen

Als je squashen op de juiste manier doet is het een uitdagende en intensieve sport. Je kunt hiermee je conditie opbouwen en afvallen. Je moet een goede squashvereniging zoeken als je wilt beginnen. Je moet ook een squashmaatje hebben van dezelfde niveau en de juiste spullen hebben. Je moet weten wat je moet kopen als je een beginner bent, waar je moet spelen, hoe lang ga je het spelen en of het verstandig is om lessen te nemen voordat je begint.

Squash

De meeste mensen die beginnen met squashen doen dit om hun conditie te verbeteren, af te vallen, fit worden of om de sfeer. Squashen is een inspannende en intensieve sport. Je doet dit altijd met twee personen, maar je kan dit ook met drie of vier spelers doen. Maar je kunt de oefeningen ook in je eentje uitvoeren. Je kunt de sport in sporthallen of bij een sportvereniging uitoefenen. Je kunt de hele dag door en het hele jaar door dit sport doen, wanneer je er zelf zin in hebt. Dit hangt natuurlijk wel af van de openingstijden. Je hebt niet veel nodig als je wilt beginnen. Je moet wel een basisconditie hebben, balgevoel en je moet weten hoe je een racket moet vasthouden.

Welke spullen heb je nodig?

Als je bij een sportvereniging zit en je hebt een lidmaatschap of je wilt een baan gaan huren heb je niet zo veel materiaal nodig, omdat de vereniging die materiaal voor jou heeft. Er zit meestal rackets en ballen bij. Als je bij een vereniging zit, moet je meestal wel zelf meenemen. Je hebt dit nodig:

  • Rackets
  • Squashballen
  • Sportkleding
  • Juiste schoenen

Wat als je ouder bent dan 40 en je hebt geen goede conditie?

Als één van de twee van toepassing is, is het verstandig om eerst door een arts je te laten keuren. Het is een intensieve sport en je kunt een blessure oplopen. Je moet nooit spelen als je hebt gegeten of als je alcohol of drugs hebt gebruikt. En het is belangrijk om altijd met een warming-up te beginnen.

 

foto

Squashen bij een sportvereniging of sporthal

Je kunt overal squashen. Je hebt dit in clubs, maar ook in normale sporthallen. Bij een vereniging betaal je maandelijks of jaarlijks om te kunnen sporten. Je kunt bij de meeste sporthallen geen lid zijn, maar toch de baan gaan huren. Je hoeft alleen op Google te zoeken dicht bij jou woonplaats waar je kunt squashen. Een voordeel van een sportvereniging is dat de baan goed onderhouden wordt en dat er altijd wel een tegenstander is. Er zijn ook trainers aanwezig en je kunt meedoen met een competitie en meegenieten met de sfeer.

Hoelang moet je squashen?

Je moet dit altijd wel van te voren gaan bespreken. Soms kan het rustig zijn en kan je zomaar naar binnen gaan en gaan spelen. Maar het is toch een aanrader om van te voren te reserveren. Je kan dan van te voren bepalen hoelang je wilt gaan spelen. Het kan zijn dat het eerst rustig is en dat het een half uur later opeens helemaal vol is. De mensen die komen en gereserveerd hebben mogen dan gaan spelen. Gemiddeld huur je een baan voor 45 minuten, maar als het rustig is mag at ook langer. Als je beginner bent kun je beter niet langer dan 45 minuten spelen. Het is zo dat je lichaam tijd nodig heeft om te gaan wennen aan bewegingen die je moet gaan maken tijdens het squashen. Als je toch langer wilt gaan spelen is het verstandiger om oefeningen te doen die rustig zijn. Daarmee belast je niet de hele tijd je lichaam.

Met wie ga je squashen?

De meeste mensen squashen altijd met iemand. Je moet het beste een maatje zoeken die dezelfde niveau als jou heeft. Als de niveau verschilt betekent het dat de ene persoon veel meer moet rennen en dat die de ballen niet kan raken. De ander staat dan weer stil en hoeft niet zoveel te doen. Als je met iemand begint met dezelfde ervaring, dan kan je dat samen gaan opbouwen.

Les nemen

De meeste squashvereniging heeft een trainer rond lopen waar je een les kunt gaan volgen. Je hebt ook abonnementen waar je gratis les bij krijgt. Als je nog niet zo veel weet of ervaring hebt is het altijd leuk om een paar lessen bij te nemen. Je krijgt veel uitleg over hoe je de racket vast houd, hoe je de bal kunt slaan en wat de regels zijn. Je leert ook handige oefeningen die je weer kunt gaan gebruiken.

Squashen: Oefeningen die beginners kunnen doen

Squashen: Oefeningen die beginners kunnen doen

De sport squashen doe je met twee personen op de squashbaan. Als je als beginner wilt starten kan je de bal zomaar slaan op wide weg, maar het is verstandiger om het spel te verbeteren door oefeningen te gaan doen. Je kunt de oefeningen samen doen, maar je kunt de oefeningen ook alleen doen. In dit artkel wordt er vertelt over welke oefeningen je kunt doen. Waarom het beter is om eerst en introductie van squash te nemen. Welke oefeningen je alleen kunt doen en welke oefeningen je met meerdere personen kunt doen.

Beginnen met squashen

Als je de sport op de goede manier uitvoert, dan is het een leuke, intensieve en snelle sport. De meeste mensen die voor het eerst squashen slaan de bal zomaar. Dit is misschien wel leuk, maar dit is niet de goede manier. Het is beter om de tijd te nemen of een paar oefeningen te oefenen, omdat je merkt dat het zo leuker en interessanter gaat worden. Wat wordt aangeraden is om eerst een introdutie te nemen voordat je de oefeningen gaat oefenen. Bij de introductie leer je hoe je de squashracket vast houdt en de juiste slagtechniek. Als je deze twee onder de knie hebt, dan wordt het makkelijker. Je moet de juiste kleding aan doen, een goede racket hebben en de juiste squashbal hebben.

Oefeningen die je alleen kunt doen

Het kan zijn dat je niet altijd iemand hebt om te kunnen spelen. Het voordeel is dat je ook oefeningen hebt die je in je eentje kunt doen. Maar ook als je een partner hebt is het verstandig om één keer in een week te oefenen in je eentje. Je kunt hierdoor je techniek verbeteren en de fouten eruit halen. Deze oefeningen zijn voor beginners:

  • Slagen en drive langs de muur oefenen

In het achterveld moet je op een willekeurige plek gaan staan. Je moet de bal rustig tegen de voormuur aanslaan en probeer die te retourneren. Je moet de bal zo slaan dat de bal bij jou in de buurt terug komt. Hierdoor hoef je niet veel te rennen. Je moet bij deze oefening letten op de techniek, hoe je de racket vast pakt en de snelheid van de bal. Je moet de fore- en backhand af en toe wisselen. Eenmaal als je de slagen onder de knie hebt, dan kun je gaan proberen om zoveel mogelijk lange ballen langs te muur te spelen. Dit ga je veel gebruiken in de wedstrijden.

  • Volley oefenen

Je kunt het beste in het midden van de squashbaan gaan slaan als je nog niet met volleren te maken hebt gehad. Je moet de bal omhoog gooien en dan met de racket de bal met een volley tegen de muur aan gaan slaan. Je moet ervoor zorgen dat de bal op dezelfde plek terug komt, zonder dat die stuitert. Als deze oefening niet zo goed lukt, dan moet je wat dichter bij de muur gaan staan. Je moet hier ook de backhand en forehand afwisselen af en toe.

  • Drop shots

Dit is een handige manier om te spelen in een wedstrijd. Je zorgt hiervoor dat je tegenstander een langer afstand moet afleggen richting de voormuur, voordat hij de bal terug slaat. Dit kan je alleen oefenen. Je moet rond de voorste lijn gaan staan en je moet de bal rustig tegen de muur aanspelen. Je moet ervoor zorgen dat de bal weer bij jou in de buurt komt. Je moet afwisselen met een ropshot. Als je bal bij de voormuur is gekomen, dan moet je er naartoe rennen en probeer je de bal rustig tegen de muur en naar jezelf toe te spelen, maar tegelijkertijd neem je de positie rond de voorste lijn ook weer in.

Oefeningen voor 2 personen

Er zijn ook mensen die het spel liever met twee mensen spelen, dit is ook de meest gespeelde vorm. De drie oefeningen zijn simpel en kun je het beste doen met zijn twee. Er zijn verder nog honderd andere oefeningen. Deze drie oefeningen zijn om je te helpen met het beter worden en is geschikt voor beginners. Als je een gevorderde bent dan is deze oefening saai voor je:

  • De bal overspelen

Een speler staat aan de linkerkant en de ander staat aan de rechterkant. Je moet de bal rustig naar elkaar toe spelen via de voormuur. Je ene slaat alleen met de backhand en de andere met de forehand. Je moet wel af en toe om en om wisselen. Je moet rustig blijven spelen, want er is geen verliezer en ook geen winnaar. Bij dit spel is het de bedoeling om je techniek te verbeteren en je snelheid te verbeteren.

  • Service oefenen

Hier zijn een aantal regels voor. Je moet die eerst doornemen voordat je aan deze oefening begint. Je moet samen aan de linkerkant gaan staan. Je mot een kledingstuk in jhet servicevak leggen aan de rechterkant. Op de plek waar de bal het beste kan komen. Je moet om de beurt de bal serveren via de voormuur naar het serveervak aan de andere kant. Wie de kledingstuk raakt krijgt een punt. Degene met het eerste vijfpunten winst het spel. Je moet daarna van kant wisselen. Dit is cruciaal in het spel, maar niet een spannende oefening.

  • Rally onderhouden langs de muur.

Dit is voor beginners moeilijk en pas makkelijk als je de techniek wat beter kan en soms pas als je een oefening hebt gehad van een trainer. Je moet een rally proberen te onderhouden langs de zijmuur. Je moet niet te hard spelen en je moet de ander tijd geven om de bal te kunnen halen. Het doel van deze spel is dat je lange ballen kan spelen, de juiste positie op de baan weet en je elkaar niet in de weg gaat lopen.